woensdag, september 21, 2005

Tsjeven

BRUSSEL - Ante Gotovina, de Kroatische ex-generaal die door het Joegoslavië-tribunaal gezocht wordt wegens oorlogsmisdaden, zit ergens in een franciscaans klooster in Kroatië. Het Vaticaan weigert elke medewerking om hem op te sporen.

Dat verklaarde Carla del Ponte, de hoofdaanklaagster van het tribunaal, gisteren in een interview met de Engelse krant The Daily Telegraph . ,,Ik beschik over informatie dat hij zich schuilhoudt in een franciscaans klooster en dat de katholieke kerk hem beschermt. Ik heb dit opgenomen met het Vaticaan. Maar het Vaticaan weigert compleet om mee te werken met ons.''

Del Ponte trok in juli naar Rome om de zaak te bespreken met aartsbisschop Giovanni Lajolo, de ,,minister van Buitenlandse Zaken'' van het Vaticaan. Maar Lajolo verzette zich volgens Del Ponte tegen het idee om het Vaticaan te laten optreden als geheim communicatiekanaal met de Kroatische kerk. ,,Ik vroeg om in het Vaticaan een gesprekspartner te hebben, zodat ik mijn informatie kan delen. Maar neen, onmogelijk.'' ,,Ze vertelden me dat ze geen informatie hadden, maar dat geloof ik niet. Ik denk dat de katholieke kerk de meest geavanceerde inlichtingendiensten heeft.''

En: ,,Monseigneur Lajolo vertelde me: 'Vertel me in welk klooster Gotovina zich schuil houdt.' Ik zei dat ik niet in Rome zou zijn als ik dat wist.'' Del Ponte vroeg het Vaticaan ook tevergeefs om op te treden tegen de Kroatische bisschop Mile Bogovic, die Gotovina een held heeft genoemd. ,,Extreem ontgoocheld'' schreef Del Ponte rechtstreeks naar de paus. Omdat ze nog altijd geen antwoord heeft gekregen, besloot de hoofdaanklaagster de zaak publiek te maken.

Revelerend was in diezelfde krant het interview met Pieter De Crem: "Ik denk dat Kroatië een datum van toetreding moet kunnen krijgen. En de zogenaamd onwillige houding van Kroatië om mee te werken met het Joegoslavië-tribunaal bij het opsporen van de van oorlogsmisdaden verdachte Gotovina, weegt ongelooflijk veel lichter dan de bezwaren tegen Turkije."

Die tsjeven toch. (Heerlijk vlaamsch woord trouwens.)

Geen opmerkingen: