zondag, februari 19, 2006

Kiki

Had het er vorige maand al over hoe deze mixcd vastgeroest zit in mijn ipod. Sommigen spreken terecht van de enige opvolger van Michael Mayers `Immer` mix (ik kijk richting Sporenburg) - en de sublieme tracklist rechtvaardigt die classificatie ook.
Voor Kindamuzik probeerde ik ook uitgebreid uit te leggen waarom deze cd net zo goed is (lees het hier) en vervolgens begon de email-inbox langzaam vol te lopen. De reacties waren vooral van de strekking `Bedankt om dit onder de aandacht te brengen - ik ben nu al fan` etc. Gelukkig zijn er ook anderen ;).

Lezers, meng u vooral in de discussie.


---------------------------------------------------------------------------------------------
Hai theo,

Bedankt voor de reactie! Over die `ijkpunten` heb je misschien gelijk - maar ik wou gewoon deze mixplaten onderscheiden van de doorsnee mixplaat zoals er iedere week tientallen van verschijnen. Suggereer eens een ander term? En ik durf trouwens sterk te betwijfelen of op de `kleinere` dansvloeren verder gegaan wordt dan de vernoemde mixcd`s.

Pak `neotrance` trouwens niet op dat ontbreken van een plichtmatig hoogtepunt: ik gebruik het gewoon als gemeenschappelijke deler van wat je bij juno of phonique aangeduidt ziet onder de meest rare benamingen, die gaan van `psychedelic mnml trance` tot `minimal/tech house`.

Verder zie ik de link met de newbeat totaal niet (ben ik er te jong voor?) en heb je al eerder eens die theorie over trance/vervreemding proberen uit te leggen - maar daar ben ik het dus niet mee eens. Maar probeer me vooral van het tegendeel te overtuigen.

Groetjes,

Mathias

PS: Wat vond je trouwens van Boogybytes zelf?

Op 17-2-06 heeft theo ploeg <theo@cut-up.com> het volgende geschreven:

> hoi mathias,

> > leuk stuk op KindaMuzik. maar echt een ijkpunt zijn ze natuurlijk niet. meer
> een medium dat mondjesmaat iets naar boven brengt dat op de kleinere
> dansvloeren allang speelt. sterker nog: daar is de evolutie al weer veel
> verder.

> > je schrijft overigens over neo-trance dat het afwijkt van trance omdat het
> een plichtmatig hoogtepunt ontbeert: welnu dat is precies zoals je alle
> hedendaagse trance - zoals die van tiesto kunt omschrijven. niet echt
> bruikbare definiering dus.

> > daarbij is het linken aan trance een zwaktebod omdat de muziek veel eerder
> teruggrijpt naar nog vroeger: de tijd van newbeat, wellicht van de
> eurodisco. het gaat daarbij niet alleen om trance maar vooral om
> vervreemding. klinkt als een klein verschil, is het echter totaal niet.

> > groet,
> > theo

21 opmerkingen:

willem zei

hihi

Ik heb 'm pas twee keer beluisterd (op de terugreis stierven de laatste tonen weg op het moment dat ik m'n huissleutels pakte) dus kan er nog niet al teveel over zeggen anders dan dat ik er extreem heftig op reageer: zo af en toe krijg ik het onwijs warm. Een meer gefundeerde wil ik later nog wel eens proberen. Theo geeft m.i. een typische Theo-reactie: het gebeurt al veel langer op deze of gene plek blabla... Sorry Theo, ik vind je een toffe peer maar ik zou graag eens van jouw hand een stuk willen lezen over iets nieuws en origineels waar men/wij/ik over een jaar pas notie van nemen. Da's een stuk overtuigender dan dat achteraf te roepen.

theo zei

het grappige is, willem, dat ik niet alleen achteraf roep maar er altijd al over geschreven heb. lees de vinyl recensies maar op cut-up, BG en in opscene.

@Mathias:
na ja, ten opzichte van andere mixplaten kunt je de platen die jij noemt zeker onderscheiden. daarmee zijn ze in het mixcircuit wel degelijk ijkpunten. wat ik bedoel is dat dat iets anders is in het hele elektronische danscircuit. er gebeuren tegenwoordig veel spannendere dingen dan mixen. zoals dat doorelkaar husselen van 30 jaar elektronische dansmuziek en toch klinken als iets nieuws.

> Pak `neotrance` trouwens niet op dat ontbreken van een plichtmatig
> hoogtepunt: ik gebruik het gewoon als gemeenschappelijke deler van wat
> je bij juno of phonique aangeduidt ziet onder de meest rare
> benamingen, die gaan van `psychedelic mnml trance` tot `minimal/tech
> house`.
nu ja, ik vind de term trance dus te nietszeggend en foutief omdat het suggereert dat het iets van doen heeft met de muziekstijl trance die tegenwoordig zo groot is. dat heeft het echter niet.

> Verder zie ik de link met de newbeat totaal niet (ben ik er te jong
> voor?) en heb je al eerder eens die theorie over trance/vervreemding
> proberen uit te leggen - maar daar ben ik het dus niet mee eens. Maar
> probeer me vooral van het tegendeel te overtuigen.
het is wellicht lastig om vanuit duitsland over de situatie op de nederlandse dansvloeren te schrijven. doe ik dan ook niet. hier is het tempo verlaagd, is de muziek gelaagder geworden, introverter en dromeriger. het is muziek die je bijna in jezelf doet keren, je een kleine trip in je eigen hoofd laat maken. dat is precies wat trance NIET doet. dat is namelijk relatief oppervlakkige, eendimensionale muziek waarin van gelaagdheid geen sprake is, de trance van nu dus.
de overeenkomsten met bijvoorbeeld new beat en andere trage eurodance is echter verbazingwekkend groot. diezelfde dromerige sfeer, introversie, trage tempo.

die sound hoor - overigens in een heel duidelijk als nieuw herkenbaar jasje - je terug op veel nieuwe releases. er is dus duidelijk iets aan de hand dat - wat mij betreft - dus niets met trance als genreaanduiding te maken heeft.

theo zei

overigens vind ik het een te gekke plaat.

OMC zei

dat is precies wat trance NIET doet.

Daarom "heet" het ook neo-trance (al is het natuurlijk gewoon house -punt- maar dan zijn we snel uitgepraat). Ik vind het een erg fijne en bruikbare term.

Maar Mathias, leuk dat je er veel reacties op krijgt (ook voor Kiki natuurlijk die karrevrachten van zijn cds moet verkopen ;)

Op naar de Holden mixert, zag die tracklisting. Ik werd blij.

theo zei

Daarom "heet" het ook neo-trance
aangezien het niets met het genre trance van doen heeft vind ik het juist een onbruikbare term. ik ga voor kosmische disco.

Esco zei

eigenlijk zijn we het vrij eens hoor Theo :), want met die `trance` heb ik het ook over die `kleine trip in je eigen hoofd` waar je het over had en VOORAL over die gelaagdheid, die zeker in Kiki`s mix zo goed te horen is, zowel letterlijk (de hawtin-mixwijze) als figuurlijk (de mininal-invloed). Het gaat inderdaad over die trance (spreek uit `trounse` - die betekenis) als tegengestelde aan de hedendaagse Tiesto-trance (spreek uit trens - die betekenis).

verder moet ik me dan toch eens in die vroege newbeat of trage eurodance gaan verdiepen: enige aanraders?

Bij kosmische disco denk ik eerder aan Kelley Pollar en Lindstrom en Prince Thomas enz., waar de geluiden waar ik op doel toch niet helemaal voor opgaan.

OMC zei

waar de geluiden waar ik op doel toch niet helemaal voor opgaan.

Precies met disco heeft zeer weinig te maken. Met new beat naar mijn idee ook maar ik denk dat Vincent hier de juiste man is om uitsluitsel over te geven.

theo zei

het euvel zit hem denk ik hierin dat we - omar en esco aan de ene en ik aan de andere - een ander geluid als 'belangrijk' en 'nieuwe' zien. daarom geven we de muziek ook een andere naam. we zullen zien hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen. zeker is in ieder geval dat de dansmuziek tegenwoordig erg spannend is. vind ik dan.

rizzx zei

de term neo trance impliceert wel dat het iets 'nieuws' is, terwijl de Immer mix en andere Kompakt albums al eerder van die taart smikkelden, toch? of is dat nog niet zo lang geleden en valt dat ook onder 'neo'

OMC zei

proto-neo. ;)

Alhoewel de term neotrance al door ondergetekende werd gebruikt in zijn Kaito recensie voor KM [/spam]
Is ook niet zolang geleden 3-4 jaar, je moet ook de tijd krijgen om iets uit te werken.

Echte proto-neo blijft natuurlijk grote delen van de FNAC dubbelaar La Collection uit 1994 (misschien mijn favo house-compilatie evah.)

theo zei

en eh Omar:

eurodisco en new beat niets met elkaar te maken? haha, daar moet ik toch erg hartelijk om lachen. misschien moet je toch echt een wat vaker op de dansvloer staan. ik woon tegenwoordig in rotterdam. kom eens per week langs, gaan we dansen.

willem zei

Ik ben geen journo, slechts liefhebber, en ga me dan ook niet mengen in discussies (had ik in eerste instantie dan ook niet moeten doen) over genre-aanduidingen in de dansmuziek. Geen verstand van en (voor mij) onbelangrijk. Wel wilde ik Theo vragen op welke kleine dansvloeren die ontwikkeling al langer gaande en de evolutie verder is. In Rotterdam dus? Ik zou ze best eens willen proberen.

OMC zei

eurodisco en new beat niets met elkaar te maken?

waar schreef ik dat ook alweer?
Is dat weer een theoiaanse verlezing?

Ach Rotterdam...

Esco zei

de term neo trance impliceert wel dat het iets 'nieuws' is, terwijl de Immer mix en andere Kompakt albums al eerder van die taart smikkelden, toch? of is dat nog niet zo lang geleden en valt dat ook onder 'neo'

mja, er is nogal wat diversiteit in die `andere Kompakt-albums` + dit is wel degelijk een ander geluid dan op bijvoorbeeld immer te horen is. immer is proto-neo idd :)

willem zei

Groove zegt het volgende: "Stilistisch durchfliegt Kiki eine schöne Auswahl minimaler aber trotzdem charaktervoller Tech-House-Tracks..."

Nu jullie weer ;-)

Esco zei

Als er een term snel op de brandstapel mag, laat het dan tech-house zijn :).

OMC zei

Amen bro. Tech-house is de meest dooie dooddoener ooit. :)

Martijn zei

Ik ben geen kenner, maar toch: mijn voorstel is 'neo-lounge'. Omdat het ook teruggrijpt op een bepaalde psychedelische estethiek uit de jaren '70. Technisch knappe, maar oppervlakkig geluisterd toch ontspannen muziek. Alleen deze keer minder soft-porno soundtrack en meer Jean-Michel Jarre.

En omdat ook dit hét geluidsbehang gaat worden in de strak ontworpen hangplek voor de hippe dertiger, maar daarbuiten totaal geen potten gaat breken. Het grote uitgaanspubliek gaat uit om uit te gaan en wil geen introverte en dromerige muziek.

Als je kwaad wil zou je ook voor 'intelligent trance' (of nog erger: 'prog-trance') kunnen gaan...

Martijn zei

Wat is het idee achter die extreem lelijke hoes eigenlijk?

OMC zei

Haha, intelligent trance is een goeie maar zou ook meteen de doodsteek zijn.

Esco zei

En omdat ook dit hét geluidsbehang gaat worden in de strak ontworpen hangplek voor de hippe dertiger, maar daarbuiten totaal geen potten gaat breken.

Nah, daarvoor is het aantal bpm toch nog net iets te hoog.
Deze muziek verliest trouwens volledig zijn waarde als je het als achtergrondbehang gebruikt - dan mis je net de essentie, nl. die gelaagdheid.

Verder zat er een weloverdacht idee achter de cover (die zelfs uitgespeeld werd in de promo-campagne), maar welk dat precies was ontsnapt me even :).